Draga Oana Dobre Dimofte, Dragi cititori ai acestui articol, care credeti ca sistemul de invatamant din Romania este la pamant,

abc

Ma prezint: sunt Madalina Tinteia si am terminat Facultatea de Litere in 2007, la UAIC Iasi. Cine a facut facultatea asta la Iasi sie despre ce vorbesc: este una dintre cele mai atipice facultati posibile din tara, dar nu am sa insist pe « instuctajul »primit in timpul anilor de studiu.

Dupa terminarea facultatii, vreo 2 ani am zabovit in alte domenii, nu doream sa devin profesoara nici in ruptul capului. Pe de o parte, din cauza salarizarii, dar la vremea respectiva ma interesa altceva mai mult decat salarizarea : obtinerea unui post corect, normal, dupa un examen penibil de titularizare si evident, situatia scolilor din Romania, unde, ma gandeam, ca voi intra intr-o gaura neagra. Din cauza faptului ca la scoala, in Romania, se vine ca se ne batem joc. De toti si de toate. Si nu doream sa fiu in postura profului « pissed off » in fiecare zi, ca o viata avem si trebuie sa o traim sanatos, pe cat se poate.

In 2009 am dat insa, de gura mamei mele, examenul de titularizare. Invatasem pe rupte pentru un examen de 4 ore toate materiile din cei 4 ani de studiu din timpul facultatii. Doar pe segmentul Romana. Eu terminasem Facultatea de Litere Romana- Franceza. Trec peste detalii, in sedinta publica aferenta examenului, am luat post de suplinitor in Iasi. De pe o zi pe alta, posturi vacante disparusera de pe listele cu posturi vacante, aveam sa aflu prin septembrie urmator ca si orele pentru care semnasem eu : aveam norma intreaga la doua licee din Iasi, in septembrie, jumatate de norma disparuse complet si prin minune. Rea de gura cum am fost o viata intreaga, m-am plans la inspectorat, am primit, la vremea respectiva, ore la un liceu foarte bun din Iasi, compensatoriu. Inca ma mai gandesc daca functia publca pe care o detineam la momentul respectiv ii facusera atenti la reclamatia mea, facuta, atentie, in calitate de persoana fizica. Am fost si sunt UN OM INTEGRU. Suplinitor, evident. Avusesem desigur nota mare la titularizare dar am renuntat la o titularizare la Cuca Macaii in favoarea unui alt post in oras. Aveam inca un job la vremea respectiva si fara al doilea job nu as fi reusit sa continui sa muncesc in invatamant. Salariul unui profesor la vremea respectiva era bunut inca, in 2009. Cred ca pe undeva la 1000 de lei, dupa care a scazut dramatic cativa an mai tarziu. In 2012, cu norma intreaga, castigam 735 de lei. PRIVITI bine suma asta, 735 de lei. Atat. Si eram obligata sa mai am doua joburi pe langa jobul din invatamant.

In sistemul de invatamant am intrat serios, muncind pe rupte. Eram o persona nongrata pentru ca nu aveam pile. Mi-am castigat increderea celor care m-au cunoscut prin forte proprii, dar vreau sa va spun ca am trait experiente de pus in carti si scis despre sistemul romanesc. Am avut « colegi » de breasla care m-au lucrat bine, deoarece eram tare iubita. Nu voi relata aici despre toate, am sa incerc sa raspund pe scurt la cateva probleme. Aveam deci ore la doua licee din Iasi, un liceu foarte bun, de top si unul tehnic, cu elevi la postliceala si evident, la clasa a13-a, o ruta progresiva, ultimii ani cred in care mai functionau astfel de clase. La ambele licee, indiferent de cunostintele elevilor, elevii treceau clasele din urmatoarele motive: la liceele bune cu 10, de multe ori din burta, la liceele cu profil tehnic eventual cu un 5. Nu le trebuia mai mult, ei déjà visau plecarea din Romania si nu erau de condamnat. Multi nu erau nici de nivel de clasa a 4-a la romana ma refer, nu pot vb. de alte materii.

Inutil sa spun cum faceam slalom printre curricule similare dar abordari diferite la cele doua licee si ce minusuri, incepand de la ortografie, trebuia sa acopar. Erau zile cand ma intorceam sfarsita acasa. Dar eu munceam inca in 2 locuri si munceam sambata, duminica, dadeam ore in particular si imi faceam si masterul in perioada 2010-2012.

Elevii erau trecuti din 2 motive: unul: nu putem sa avem mai putini elevi decat norma ca nu avem ore la anul; doi: ii trecem ca nu putem noi, ca liceu bun, sa nu avem elevi cu note mari, trebuie sa ne pastram prestigiul. Eram, probabil, singurul profesor care dadeam si 2 si 10 aceluiasi copil si care a avut indrazneala sa incheie o medie de 2 !(doi) – ca medie generala- unei eleve de clasa a XII-a, cu 10 pe linie !!!!!!! doar din cauza faptului ca se prezentase de exact 2 ori la scoala la ora mea si evident, cu referate sub orice critica, nu mai pun la socoteala alte cerinte. Ii predam la vremea aceea literatura universala. Ce sa mai vorbim de literatura universala, cand era greu sa ne amintim ca il studiem pe Lorca si nu pe Stanescu, in materia de clasa a XII-a.

Scurt pana aici. La liceul cu profil tehnic elevii treceau , ca sa aibe si ei o diploma. Unii nu doreau sa dea BAC-ul, ulterior nici nu l-au dat, unii chiar nici nu ar fi putut. In clasa a XIII-a ii aveam de-a gata : media generala pe clasa era de 2, 50. La romana. Iar ei aveau bacul in vara. Aveam un an la dispozitie sa ii aduc la 5 macar si doar pe unii dintre ei.

Am raspuns la intrebarea cum se intra in sistem, cine ramane si cine primeste post valabil in sistem si ce fel de elevi avem. Mai exista cateva categorii, dar nu intru in esenta in categoriile de mijloc.

La capitolul « academic » aici eram. La capitolul « atitudine » si « comportament », insa, pot scrie inca doua carti : ori aveam elevul, copilul lui X doctor care TREBUIE sa ia 10, ori aveam tipul vlajganului care face ce vrea pentru ca ii merge. La ora de romana, erau reguli. Iar cand intr-un sistem nu ai reguli, la ora la care ai, e imposibil sa te adaptezi.

Una din problemele majore, in afara de descentralizarea in invatamant, de inspectori pusi pe pile si pe relatii (nu toti, am intalnit si oameni extrem de competenti) de directori care ajung directori tot asa samd. este lipsa unei etici in sistem. Elevii vin la scoala ca la taifas, ca la barul din colt. Desconsidera profesorul din start si atunci si profesorul are atitudini care provin din frustrare. Depinde cum stim sa impunem, ca profesor, statutul pe care il avem. Din pacate insa, suntem perceputi ca niste netoti care altceva mai bun de facut nu au decat sa faca tot soiul de chestii ca joaca de-a scoala. Si mai apoi sunt lucruri care sunt permise si altele care nu sunt permise la scoala. Am avut elev de clasa a X-a care a intrat in coma alcoolica pt. ca era ziua lui si déjà de la ora 8 chiulise si se imbatase asa de crunt ca la 10, cand era ora de romana, era praf. Am chemat salvarea si a venit dupa el si evident ca a fost greu sa inteleg, de la catedra, cu ce instrumente lucrez eu, cand ma intalnesc cu astfel de cazuri. Daca nu chemam salvarea eu eram responsabila pt. el.

Am intalnit profesori care-si faceau datoria. Este impsoibil sa le ceri tuturor, formati in sisteme rigide ca la faculatea din Iasi spre exemplu, sa faca ore interactive si brici mereu. Uneori este o mare victorie sa reusesti sa-i faci pe elevi sa inteleaga ce vorbesti…. Alteori unii profesori sunt prea obositi si fara de speranta. Exista o mare categorie a profesorilor care efectiv isi bat joc. Care sunt depasiti de situatie. Dar care nici nu au niciun sprijin in sistem : am exmatriculat 13 elevi din acea clasa pe ruta progresiva. Aveau conditiile indeplinite demult, dar erau mereu tolerati de catre toata lumea. Pana la o ora de limba romana in care si-au batut joc efectiv de mine, ca OM : picioarele pe masa, vorbit la telefon in timpul orei de romana, luat profesor la misto, vorbit urat si injurat, 13 elevi. Toti baieti, dintr-o clasa cu 30 de elevi din care doar 2 fete. I-am adus in consiliul profesoral de urgenta in pauza mare si au fost exmatriculati pt. ca profa de romana le-a dat ultimatum lor dar si scolii: ori acestia 13, ori eu la catedra. Niciun sistem de invatamant din Romania nu ma poate obliga sa accept marlania si bataia de joc. Dar EU la catedra nu eram omul pe pile, anul urmator nu m-a mai primit nimeni   in scoala, nu am primit continuitate in invatamant si tot asa. Pe MINE, Madalina, nu m-a afectat asta : aveam inca 2 joburi la timpul respectiv. Aveam alternativa. Dar sunt majoritari cei care, dpa 30 de ani de munca in sistem, NU AU ALTERNATIVA.

NU AU RESURSE. NU AU FORMARI. NU AU SUSTINERE. DEPIND DE CEI 735 DE LEI. Cred sau cel putin sper ca din 2012 pana acum salariul unui debutant in invatamant a mai crescut nitel….

Da, se da spaga: la inspectorat, cand iti cumperi postul. Se vehiculau sume de mii de euro pentru un post : eu ma incapatanam sa merg la examene permanent, desi cu note de titularizare, anul in care dadeai ex. de titularizare avea intaietate fata de anul precedent, asadar, ca suplinitor, mergeai an de an sa dai examen ca sa te pastrezi « fresh ».Se da spaga la directori, sunt si elevi care-si cumpara bac-ul, dar uneori se trece pe ochi frumosi. Ca ne facem ca nu vedem aici, ne facem ca nu vedem acolo samd.

Tot in anul cu pricina a venit la mine o mamica. A incercat sa imi dea un pachet de cafea sa ii tec copilul din clasa a XIII-a. I-am spus ca imi pot permite un pachet de 15 lei si cu tot respectul, i-am spus ca elevul va avea 5 cand imi va demonstra ca este de 5. Si ca are sanse sa ia BAC-ul daca se trezeste acum. Mai erau 5 luni. A luat un 6 modest la BAC. Pentru ca elevul s-a trezit si a inteles ca daca nu imi demonstreaza ca poate sa ia 5, nu va trece. Din clasa cu pricina au ramas repetenti toti ceilalti elevi care nu fusesera exmatriculati. Mai putin vreo 3 la numar, care aveau note de 7 sau 8. Copii muncitori. Ca mai exista si asa ceva intr-un colectiv de elevi. Elevii exmatriculati de mine atunci, sunt care pe unde…..am elevi care imi scriu si azi. Si am fost trist surprinsa intr-una din conversatiile cu unul din acestia ca A. nu a mai dat BAC-ul. Ramasese repetent la romana, nu s-a prezentat la BAC. Este in Germania acum, lucreaza. A. mi-a spus ca si-ar fi dorit sa aiba mai multi profesori asa, intransigenti. Nu e un compliment. Nici nu ma umflu in pene. Este o realitate atat de trista, pe care o retraiesc acum cu durere. Si cu gandul, trist, ca in cei 3 ani de invatamant (mi-am dat si definitivatul intre timp, alta poveste frumoasa) mi-am stricat sanatatea. Am mers pana la capat in ultimul an doar pentru ca nu suport sa las lucrurile neterminate …..dar numai eu stiu cu ce sacrificii.

Nu este vina elevilor ca ajung in clase din astea. Nu este vina profesorilor ca nu are scoala bani nici sa le cumpere manual. Am cumparat nu doar manuale, dar inclusiv imprimanta, foi veline, caiete, pixuri, orice alte materiale ajutatoare. Asta face un profesor in zilele noastre. Este vina sistemului. Dar sistemul este format din oameni. Din noi, toti laolalta. Iar sistemul asta creste functionarul de maine, medicul de maine, profesorul de maine.

De unde sa incepem reformarea sistemului ?

Am fost acuzata ca sunt un soi de Hitler :

Propuneam anihilarea tutror celor cu relatii si pile si revizuirea corecta si corespunzatoare a profesorilor de la catedra( cine sa o faca, totusi, si cu ce instrumente ?) : descentralizare totala, transparenta si echitate. Si impunerea de reguli la nivel national, inclusiv purtarea uniformei. Nu pentru « uniformizarea » elevului, ci pentru « egalizarea » statului social al elevului. Aveam elevi care veneau pe jos la scoala, din medii rurale, care isi purtau uniforma in clasa a XII-a doar pentru ca, probabil, se simteau usurati de regula impusa de mine. Le salva tinutele pe 5 zile. Dar ce te faci cand X-suleasa care vine la scoala cu Mercedes vine si cu alte alea pe-afara ?

Nu avem tinuta, nu avem statut, nu avem bani. De multe orin ici cunostinte, nici avant, nici speranta.

Fara bani nicio investitie de valoare nu poate fi facuta….

Nu am reusit sa surprind nici jumatate din cat as fi vrut si déjà articolul e prea mare…..

Dar sper ca am raspuns unuor cateva intrebari..

Profesori de calitate?Am intalnit multi in cei 3 ani de lucru la catedra, pot da si nume, dar ar insemna sa nedreptatesc pe altii de care poate nici nu-mi amintesc. Profesori care nu iau spaga ? Am intalnit si mai multi, am lucrat cu ei. Au formari internationale si au primit un post de titular dupa 20 de ani de suplinire. 20 de ani in care s-au prezentat la examen de titularizare permanent. 20 de ani in care si-au stors plamanii in clase de 30 sau 35 de elevi si in care au incercat sa munceasca si sa salveze. Sa salveze ce ? Societatea ? E in colaps, scuzati.

Cristina Anton, professor de mate in Iasi, totusi, face diferenta. Ionela Panainte, prof de biologie, face diferenta. Multi profesori de la licee pe care nu am sa le mentionez aici – s-ar recunoaste multi printre picatele, in categoriile amintite de mine- fac diferenta.

Unii din ei cred ca mai pot salva ceva. Eu stiu sigur ca am vazut, apocaliptic, urmatorii 30 de ani ai mei. Si mi-am dat seama ca NU AM TIMP. Si nu « se merita ».

Picatura mea nu schimba oceanul. Poate a schimbat cateva existente, a adus pe drumul obtinerii unei diplome cativa rataciti. Dar prea multe nu. M-a imbogatit pe mine, ca OM ? Cu desavarsire : stau marturie medicii de astazi, elevii mei de ieri, care au ales Medicina dupa convorbiri cu mine si parintii lor. Stau marturie elevii care lucreaza in Germania si care, la 10 ani dupa colaborarea cu mine au gasit un sambure de adevar in « punctele din agenda mea, reportate pentru semestrul urmator » care sa ii ajute sa aibe macar o nota de 10 intr-un an academic.

Dar sunt mii de scoli in Romania  unde glodul si noroiul se gasesc peste tot.

Scuzati greselile de typo si anglicismele inserate. Am 3 tastaturi pe laptop si este déjà miezul noptii. Pentru o analiza oarecum amanuntita despre un alt sistem, cel din Canada, va trimit catre un articol pe care l-am scris cand am pasit pentru prima data intr-o scoala din Canada. Sistem educational care nu este deloc perfect, dar care m-a facut sa plang la propriu, cu lacrimi de crocodil, 3 zile. Dupa 2 ani si 3 luni, inca ma minunez ce structura exista. In plus, am avut sansa sa lucrez cu toate grupele de varsta, incepand de la grupele mici. Alte carti de scris.

Cu bine,

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s